dijous, 14 de juliol de 2011

RAW o JPG ? Quin dilèma ...

RAW o JPG ?

Aquest és l’etern conflicte de molts aficionats a la fotografia i que tenen a les seves mans una càmara amb prestacions una mica més avançades. Potser per alguns que llegiu aquest article és el primer cop que setiu aquests mots, alguns d’ altres ja us haureu plantejat el dilema i no sabeu cap on anar. Si és així m’agradaria compartir amb vosaltres un esquema molt senzill i explicatiu sobre la qüestió i que tot navegant per internet he trobat.
De forma esquemàtica direm que tan JPG com RAW són els formats amb què la nostre càmara guarda la informació de les imatges o millor dit RAW seria una família de formats : NEF, CRW, CR2,ORF, PTX, DNG, etc., . El format RAW que utilitzis dependrà del model de la tema càmara. Cada fabricant té el seu propi format.
Per entrar amb una mica més de profunditat sobre el format RAW direm que és un format de la imatge sense compressió , és a dir, que conté tota la informació tal com ha estat captada pel sensor digital de la teva màquina. Pel contrari quan disparem en JPG es generem tot un seguit de processos automàtics que afecten l’arxiu i el comprimeixen. Processos que no estan controlats per nosaltres i que afenten directamente al resultat final de la imatge.
Per simplificar, en l’esquema que segueix es descriuen els passos que segueix la càmara quan guarda la informació de les nostres imatges segons el tipus de format que utilitzem : RAW, JPG o TIF





De fet el principal argument de molts aficionats per disparar en JPG i no el RAW és la comoditat de no haver de fer una feina de postporcessat de la imatge ja que la càmara fa la feina per nosaltres. Mentre que altres és en això on veuen l’avantatges de fer les seves imatges en RAW i el fet de poder intervenir directamente en el resultat final.
La meva experiència és que un cop superades les pors i la “mandra” per processar les nostres imatges no hi ha color en el resultat final.
Però per aquests que van amb preses o interessa un resultat ràpid sempre es pot utilitzar l’opció que totes les càmares tenen de guardar una mateixa imatge en els dos format a la vegada (RAW+JPG) així sempre disposarem del fitxer RAW per fer els nostres propis revelats quan disposem de més temps i anar practicant.
Ara bé si decidim utilitzar el format RAW hem de tenir present :

• no és un arxiu de imatge en sí mateix (és necessari disposar d’ un software adicional per poder veure el seu contingut.
• És un format propietari, és a dir, cada fabricant té el seu propi format RAW (existeix una iniciativa anomenada OpenRAW que vol forçar als fabricants a homologar el format en un de sol per a tots igual).
• Guarda al menys 8 bits per color (vermell,verd i blau) tot i que la majoria de càmares reflex digitals guarden almenys 12 bits per color.
• És un format sense compressió (una càmara de 8 megapixels guarderà un fitxer RAW de 8 MB).
• Guarda tota la informació (sense pèrdua) recollida pel sensor de la càmara.
• Nosaltres hem de fer la feina de processat de la imatge amb l’ ordinador
• Permet guardar sombres i llums.
• Té menys contrast.
• És menys nítid.
• Tenim tot el control sobre la imatge i corregir aspectes com l’ exposició
• No es pot imprimir directament desde la càmara o sense realitzar abans un postprocessat.
• És un fitxer només lectura (els canvis realitzats es guarden en un altre fitxer)
• Ens cal un software especifit per treballar aquest format de fitxer i poder pasar-lo a JPG o TIF un cop acabada la feina.
Per contra, el format JPG és
• Un format estàndard llegible per qualsevol software fotogràfic.
• Utilitza 8 bits per color.
• És un format comprimit.
• Ocupa menys espai (Una foto feta per una càmara de 8 megapixels ve a ocupar entre 1 i 3 MB).
• Té un rang dinàmico més baix
• És més nítid.
• Es pot imprimir directament desde la càmara, compartir o publicar en una pàgina web.
• Normalmente no fa falta cap postprocessat.
• El mateix software intern de la càmara fa un porcessat de la imatge automàticament
• És manipulable, tot i que es perd informació en cada retoc per senzill que sigui.
• És processa en la pròpia càmara.
Escollir un format o un altre és una opció personal i que dependrà de la capacitat de memòria de la nostre tarja, del temps, dels objectius personals..etc.
Alguns Programes per traballar amb RAW
•Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer for Windows XP
•Picasa
•Adobe Photoshop CS
•RawShooter Premium
•ACD See
•Portfolio Extensis
•iView Media Pro
•BreezeBrowser Pro
•Adobe Lightroom
•Capture One
•IrfanView
•DXO Optics Pro
•Picture Window Pro
•i el software específic que acompanya a la càmara.

Vermell passió



En aquesta vida
no és tan important voler fer feliç als altres,
sinó ser feliç un mateix
per poder oferir aquesta felicitat als que ens envolten,

Simplicitat i puresa

Amb llum pròpia

dimarts, 12 de juliol de 2011

"Dones. Toni Vidal fotògraf"

El fotògraf menorquí, Toni Vidal, presenta a l'espai "Pere Pruna" del Museo de Montserrat l´ exposició: "Dones. Toni Vidal fotògraf". L' exposició, estarà oberta al públic fins el 6 de novembre.
Està formada per un centenar de fotografies d’aquest retratista menorquí configurant un reportatge protagonitzat per la figura femenina.
En elles l’autor copsa la sorpresa del moment o bé ens fa veure allò que a vegades ens passa inadvertit.
Recull rostres que podrien semblar una foto de carnet d’identitat, però que de sobte prenen allò que la vida té d’únic; dones famoses que es mostren tal com les recordem; i d’altres que estan inserides en el seu context quotidià i en circumstàncies ocasionals, que es mouen davant els nostres ulls sense que s’adonin de la nostra presència. I és que el creador fotogràfic Toni Vidal demostra en aquesta exposició que sap plasmar l’actitud que pren la dona, o la situació en què ha estat sorpresa.
Toni Vidal ha tractat, durant la seva llarga trajectòria professional, molts diversos temes: el paissatge i les antigues construccions de la seva Menorca natal, gent senzilla del camp i de la ciutat, persones importants de la nostra cultura i, en certes ocasions, recuperant negatius que creia oblidats, que ens ha revelat allò que el passat té de present, més enllà de la pàtina que el temps ha aportat.
Com afirma el crític d’art Josep Corredor Matheos. “Toni Vidal, com tot autèntic creador, creu en el món i percep que té un sentit, que no és exactament un sentit, però que en moments de plenitud és suficient”.
En els seus inicis, Toni Vidal és retratista de persones com a fotògraf d’estudi a la seva localitat natal, Es Castell (Menorca), el 1951.
Va continuar com a retratista, com afirma el propi autor, de roques, de vegetals, de paisatges o d’arquitectura. Va exposar per primera vegada a Barcelona l’any 1968, a la sala d’exposicions Aixelà, amb el tema Gas-Maó, on mostra la dignitat de les persones a través de les fotografies dels obrers de la fàbrica de gas. Amb motiu d’aquesta mostra es trasllada provisionalment a Barcelona amb la intenció de retornar a Menorca per continuar la seva feina de retratista. No obstant, aquesta exposició li permet rebre el reconeixement com a fotògraf i, en conseqüència, la provisionalitat de la seva estada a Barcelona s’ha allargat fins ara. En tot aquest temps ha desenvolupat una llarga i rica trajectòria professional amb una obra molt personal i autèntica, de gran bellesa i sensibilitat, que presenta un ampli registre i un extraordinari domini tècnic.
La seva obra ha estat presentada en més d’una quarantena d’exposicions individuals. Destaquen les realitzades a Barcelona, Andorra la Vella, Santa Cruz de Tenerife, Girona, Vic, Tübingen, Tòquio, Maó, Vilassar de Mar, París i Eivissa. També ha publicat una sèrie de llibres amb la col·laboració de diversos poetes i ha realitzat més de trenta cartells.


Rosa llimonera

Orquidia (2)